Aankooptips Akoestische Gitaar

Akoestische gitaren hebben een holle klankkast, bijna altijd met een rond gat erin onder de snaren.  De klankkast zorgt ervoor dat de gitaar vol en redelijk luid klinkt zonder dat daar een gitaarversterker voor nodig is.
De akoestische gitaar zoals wij die nu kennen is er al sinds de negentiende eeuw, hoewel hij veel oudere voorgangers heeft die op een gitaar lijken, zoals de luit. De akoestische gitaar is sindsdien ook verder doorontwikkeld en zijn er inmiddels veel verschillende soorten.
Hieronder enkele punten waarop je kunt letten bij de aanschaf van een akoestische gitaar.

Klassieke gitaar & western gitaar

Nylon snaren of stalen snaren

Akoestische gitaren worden gemaakt voor nylon snaren of voor stalen snaren.
Gitaren met nylon snaren worden ook wel klassieke gitaren genoemd of Spaanse gitaren. Ze worden traditioneel gebruikt voor klassieke muziek, flamenco en fado, maar hun warme geluid klinkt ook mooi voor andere muziek zoals subtielere popstijlen. Vaak worden klassieke gitaren met de vingers bespeeld, maar met plectrum kan ook.
Gitaren met stalen snaren worden ook wel westerngitaren of folkgitaren genoemd en worden vaak gebruikt in pop, rock, blues, country en folk. Ze klinken over het algemeen wat helderder en harder dan klassieke gitaren. De snaarspanning op stalen snaren is een stuk hoger dan op nylon snaren. Beginnende gitaristen, met name kinderen, vinden dat soms een nadeel omdat je vanwege de hogere spanning de snaar harder moet indrukken voor een goed geluid.
Overigens is de constructie van klassieke gitaren en westerngitaren fundamenteel verschillend en het is daarom af te raden om stalen snaren op een klassieke gitaar te zetten of andersom.

Elektronica

Met of zonder elektronica

Mocht een akoestische gitaar een te zacht geluid geven voor de toepassing die je in gedachten hebt, kun je er een microfoon voor plaatsen. Hiermee kun je prachtige resultaten behalen, maar er kleven ook nadelen aan. Zo is het belangrijk dat je de gitaar niet teveel beweegt ten opzichte van de microfoon. Bovendien pikken microfoons ook vaak ongewenste bijgeluiden op en zijn ze op podiumvolume gevoelig voor rondzingen, wat resulteert in fluittonen.
Als je je akoestische gitaar zonder microfoon wilt versterken, kun je er een kopen met ingebouwde elektronica. Dit houdt in dat er een voorversterker ingebouwd is, waardoor je met een kabel je gitaar kunt inprikken in een versterker, mengpaneel of geluidskaart. Meestal zijn er ook regelaars aanwezig om de versterkte klank aan te passen en soms ook een ingebouwd stemapparaat.

Cutaway

Met of zonder cutaway

Sommige akoestische gitaren hebben een uitsparing in de klankkast, bij de halsbevestiging. Deze zogenaamde cutaway, die je ook op  veel elektrische gitaren ziet, is bedoeld om makkelijker de hoogste frets te kunnen bereiken. Een cutaway heeft weinig invloed op de sound van de gitaar, maar maakt het spelen van bijvoorbeeld hoge solo's makkelijker. De meeste gitaren met cutaway hebben ook ingebouwde elektronica.

Houtsoorten

Het gebruikte hout

De houtsoort van de klankkast maakt veel uit voor de sound. Vaak worden er meerdere houtsoorten gebruikt in één gitaar, om door de combinatie daarvan een specifiek geluid te bereiken.
Het hout voor het bovenblad heeft veel invloed op de klank van attack: de aanslag van de snaar. Veelgebruikt hout voor het bovenblad is bijvoorbeeld spar (spruce in het Engels), dat helder en dynamisch klinkt; ceder, dat gecomprimeerder en ronder klinkt; en mahonie, dat warm en punchy klinkt.
Het hout voor de zij- en achterkant heeft het meeste invloed op de sound van de uitklank van de gitaar, dus hoe de toon zich ontwikkelt na de aanslag. Veelgebruikt hout voor de zij- en achterkant is bijvoorbeeld mahonie, voor rijke middenfrequenties; en palissander (rosewood in het Engels), dat iets meer laag, hoog en dynamiek geeft dan mahonie.

Massief of gelamineerd hout

Het hout dat gebruikt wordt voor een akoestische gitaar is soms massief, en soms opgebouwd uit meerdere lagen.
Het gebruik van gelamineerd (gelaagd) hout is een goedkope manier om betrouwbare gitaren te maken van constante kwaliteit. Vaak levert het gitaren op met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien is gelamineerd hout over het algemeen beter bestand tegen wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid dan massief hout, wat ideaal kan zijn als de gitaar bijvoorbeeld veel mee op reis gaat of buiten wordt bespeeld.
Massief hout is duurder in productie, maar de klank is rijker en complexer dan van gelamineerd hout, met name als er een tijdje op de gitaar gespeeld is en het hout is "losgetrild". De klank groeit dus met de jaren.
Veel gitaren in het middensegment worden deels van massief, deels van gelamineerd hout gemaakt. Meestal gaat het dan om gitaren met een massief bovenblad en een gelamineerde zij- en achterkant.

Vorm en formaat body

Het formaat van de klankkast

Er worden veel verschillende maten klankkast gemaakt, met name voor gitaren met stalen snaren zijn er veel verschillende opties. Uiteraard heeft de maat invloed op het speelgevoel, maar zeker ook op de sound. Over het algemeen kun je bijvoorbeeld stellen dat een grote, dikke klankkast meer volume en bas produceert dan een kleine. Een klein of plat model gaat meestal wat zachter en accentueert de middenfrequenties.

De vorm van de klankkast

Ook de vorm van de klankkast maakt veel uit voor het geluid. Met name staalsnarige gitaren worden in veel verschillende vormen gemaakt. Sommige bodyvormen komen vaak voor. Hieronder de bekendste:

Dreadnought

Een relatief groot en vrij  hoekig westerngitaarmodel dat als zo'n 100 jaar wordt gemaakt. De dreadnought is zeer populair  vanwege de luide maar evenwichtige klank, en wordt door bijna alle merken gemaakt. Omdat de "taille" van de kast niet zo smal is, is de klank vol en dragend in de warme midlaag-frequenties. De dreadnought behoudt zijn vetheid als hij luid bespeeld wordt als slaggitaar met plectrum, maar is ook mooi voor subtieler tokkelwerk.

(Grand) Auditorium / 000

(Grand) Auditorium westerngitaren en de vergelijkbare 000-modellen (zeg: triple O), hebben een iets kleinere en "getailleerdere" vorm dan dreadnought-gitaren. Dat maakt ze voor veel mensen makkelijk bespeelbaar. Het geluid klinkt door de vorm en het formaat wat opener en iets zachter dan de dreadnought, met minder nadruk op het laag. De Grand Auditorium is een goede keus als je een sprankelend en gearticuleerd klinkende allrounder zoekt.

Parlor

Parlor-gitaren hebben een kleine en vrij smalle klankkast, terwijl de snaar niet (veel) korter is. Dit maakt het parlor-model heel compact van vorm, maar ook van geluid. Ze gaan niet heel hard en geven niet heel veel bas, en klinken daarom vaak prachtig subtiel als je erop tokkelt. Het uitgesproken middengebied zorgt ervoor dat de aanslag van de noten heel duidelijk te horen is.

Jumbo

De jumbo is het grootste veel voorkomende gitaarmodel. Hij heeft een brede en diepe klankkast, die ervoor zorgt dat hij bijzonder luid en diep klinkt. Het geluid is over het algemeen een beetje "scooped", dat wil zeggen dat de bastonen en de hoge tonen meer nadruk krijgen dan het midden. Deze eigenschap, gecombineerd met de flinke projectie van de Jumbo, maakt het een heel goede keus als je op zoek bent naar een gitaar met een kamerbrede sound.